Τέλος το απολυτήριο λυκείου χωρίς lower ή proficiency; Θύελλα αντιδράσεων!
Σαρωτικές αλλαγές, που θα περιλαμβάνουν και νέο σύστημα πανελλαδικών εξετάσεων, θα έχουν να αντιμετωπίσουν οι μαθητές που θα εισαχθούν τον Σεπτέμβριου του 2024 στα λύκεια όλης της χώρας.
Το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού συζητά διάφορα σενάρια για το νέο λύκειο, τα οποία θα τεθούν στο τραπέζι αμέσως μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια.
Όπως επιβεβαίωσε και ο Γενικός Γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης, Οδυσσέας – Ιωάννης Ζώρας, σε πρόσφατη συνέντευξη του, μέχρι στιγμής φαίνεται πως έχει «κλειδώσει» το Εθνικό Απολυτήριο, ωστόσο υπό συζήτηση είναι οι προϋποθέσεις κάτω από τις οποίες θα χορηγείται.
Εξάλλου, το Εθνικό Απολυτήριο το έχει προαναγγείλει και ο ίδιος ο υπουργός Παιδείας, από τις πρώτες ημέρες της θητείας του στη νέα κυβέρνηση.
Κατά τις προγραμματικές του δηλώσεις, τον Αύγουστο του 2023, ο Κυριάκος Πιερρακάκης είχε επισημάνει ότι θέλει να «ανοίξει τον διάλογο για το Εθνικό Απολυτήριο, καθώς και για ένα κοινά αποδεκτό τρόπο πρόσβασης στα ΑΕΙ, συμβατό τόσο με τις διεθνείς τάσεις όσο και με το κεκτημένο των πανελλήνιων εξετάσεων».
Να σημειωθεί ότι ο βαθμός του Εθνικού Απολυτηρίου θα εξαρτάται και από τις τρεις τάξεις του λυκείου, ενώ θα παίζει σημαντικό ρόλο και στην εισαγωγή των μαθητών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Η βασική φιλοσοφία θα είναι η εισαγωγή των μαθητών στο πανεπιστήμιο με βάση τον υπολογισμό βαθμών της Α’, Β’ και Γ’ Λυκείου με ειδικό συντελεστή ανά τάξη, καθώς και η ενίσχυση της Τράπεζας Θεμάτων.
Τέλος το απολυτήριο λυκείου χωρίς lower ή proficiency;
Ωστόσο, η «βόμβα» που έχει πέσει στο τραπέζι του υπουργείου, είναι το Εθνικό Απολυτήριο να μην χορηγείται σε μαθητές που δεν κατέχουν πιστοποίηση ξένης γλώσσας καθώς και πιστοποίηση Ηλεκτρονικού Υπολογιστή!
Μάλιστα, οι πιστοποιήσεις για τα προσόντα αυτά θα γίνονται δεκτές τόσο από τον δημόσιο όσο και από τον ιδιωτικό τομέα.
Το σκεπτικό πίσω από το σενάριο αυτό είναι διπλό.
Πρώτον, το υπουργείο Παιδείας θέλει οι μαθητές που βγαίνουν στην αγορά εργασίας να κατέχουν τα ελάχιστα τυπικά προσόντα που ζητούνται από τους εργοδότες, τόσο στον ιδιωτικό όσο και στον δημόσιο τομέα.
Δεύτερον, η απόφαση αυτή θα στρέψει ακόμα περισσότερους μαθητές που δεν μπορούν να ανταποκριθούν -είτε οικονομικά, είτε μαθησιακά- στην επαγγελματική εκπαίδευση, δηλαδή στα Επαγγελματικά Λύκεια.
Αυτό, όπως είναι φυσικό, έχει σηκώσει θύελλα αντιδράσεων, καθώς προσθέτει επιπλέον κόστος στις οικογένειες, οι οποίες ήδη επιβαρύνονται με το κόστος των φροντιστηρίων.
Υπενθυμίζουμε ότι, σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα του ΙΝΕ/ΓΣΕΕ, οι γονείς με παιδιά στο γυμνάσιο και στο λύκειο ξοδεύουν κατά μέσο όρο 500€ ευρώ τον μήνα σε φροντιστήρια.
Εάν η απόφαση αυτή ισχύσει τότε, πηγές του υπουργείου επισημαίνουν στο proson, πως θα δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να μπορούν να αποκτούν δωρεάν πιστοποίηση ξένης γλώσσας, μέσω του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας.
Να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη πρόταση δεν αφορά μόνο την αγγλική γλώσσα, αλλά ένα πλήθος ξένων γλωσσών που -αν ισχύσει η πρόταση- θα οριστούν βάσει Υπουργικής Απόφασης.
Σε κάθε περίπτωση οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν την άνοιξη, όπου αναμένεται το νέο μεγάλο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την αναμόρφωση της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.