Τετάρτη, 4 Δεκεμβρίου 2024

Η Ιταλία απομακρύνεται από την Κίνα

Share

Η Ιταλία απομακρύνεται από την Κίνα!

Εγκαταλείπει τον κινέζικο «δρόμο του μεταξιού». Τι σημαίνει αυτό τον για τον Πειραιά και τα ελληνικά τρένα;

Διαβάστε το άρθρο όπως το βρήκαμε στο NewsFiare.gr την περιγραφή αλλά και την ανάλυση της είδησης, η οποία άπτεται των ελληνικών συμφερόντων…

Η Ιταλία υπό την πρωθυπουργό Τζόρτζια Μελόνι ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ότι η χώρα θα αποχωρήσει από την κινεζική παγκόσμια συμφωνία υποδομών Belt and Road Initiative (BRI), παρά το ότι ήταν ένας από τους κορυφαίους υποστηρικτές της στην Ευρώπη τα προηγούμενα χρόνια.

Η Κίνα είχε υποσχεθεί να επενδύσει περίπου 20 δισεκατομμύρια ευρώ στην Ιταλία το 2019, σύμφωνα με δημοσίευμα του BBC, όταν η προηγούμενη ιταλική κυβέρνηση υπό τον τότε πρωθυπουργό Τζουζέπε Κόντε είχε υπογράψει τη συμμετοχή της στην BRI.

Ωστόσο, μεγάλο μέρος των υποσχόμενων επενδύσεων από την Κίνα δεν έχει υλοποιηθεί μετά τη συμφωνία του 2019 μεταξύ των δύο χωρών και αναφέρθηκε ως ένας από τους λόγους για τους οποίους η Ιταλία θα αποχωρήσει από την BRI από τον πρωθυπουργό Μελόνι.

“Νομίζω ότι θα πρέπει … να βελτιώσουμε τη συνεργασία μας με την Κίνα στο εμπόριο, την οικονομία”, δήλωσε ο επικεφαλής της ιταλικής κυβέρνησης και πρόσθεσε: “Το εργαλείο της (BRI) … δεν απέδωσε τα αποτελέσματα που αναμενόταν”.

Η κίνηση αυτή είχε προαναγγελθεί νωρίτερα φέτος τον Μάιο, όταν θεωρήθηκε ότι η Μελόνι ανακοίνωνε ότι η Ιταλία θα αποχωρούσε από την BRI με αντάλλαγμα μια συμφωνία ημιαγωγών με την Ταϊβάν.

Το Συμβούλιο Εξωτερικών Σχέσεων απαριθμεί πολλά ακόμη ζητήματα που πολλά συνέβαλαν στον τερματισμό της συμμετοχής της Ιταλίας δηλώνοντας:

Υπό την αιγίδα της BRI, η Ιταλία υπέγραψε πολυάριθμες θεσμικές ρυθμίσεις με την Κίνα, που καλύπτουν τα πάντα, από τη διπλή φορολογία έως την αναγνώριση ορισμένων υγειονομικών απαιτήσεων για τις εξαγωγές χοιρινού κρέατος, πολιτιστικών αγαθών και χώρων πολιτιστικής κληρονομιάς, και δευτερεύουσες εμπορικές συμφωνίες.

Όμως οι ρυθμίσεις αυτές απέτυχαν να αλλάξουν ριζικά την πορεία των οικονομικών δεσμών Ιταλίας-Κίνας. Από τότε που η Ιταλία προσχώρησε στον BRI, οι εξαγωγές της προς την Κίνα αυξήθηκαν από 14,5 δισεκατομμύρια ευρώ σε 18,5 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ οι κινεζικές εξαγωγές προς την Ιταλία αυξήθηκαν πολύ πιο δραματικά, από 33,5 δισεκατομμύρια ευρώ σε 50,9 δισεκατομμύρια ευρώ.

Σημειωτέον επίσης το γεγονός ότι αρκετές ευρωπαϊκές χώρες που δεν συμμετείχαν ποτέ στην BRI, όπως η Γαλλία και η Γερμανία, εξήγαγαν πέρυσι περισσότερα στην Κίνα από ό,τι η Ιταλία, θέτοντας υπό αμφισβήτηση το κατά πόσον η BRI έδωσε στην Ιταλία κάποια ιδιαίτερη σχέση με την Κίνα όσον αφορά τις εξαγωγές.

Τα τελευταία χρόνια, η Κίνα έχει γίνει ο νούμερο ένα εμπορικός εταίρος για πολλές ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της μεγαλύτερης οικονομίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της Γερμανίας, η οποία διακίνησε εισαγωγές και εξαγωγές αξίας 299,6 δισεκατομμυρίων ευρώ με την Κίνα το 2022.

Η Ιταλία έχει εμπορικές σχέσεις με την Κίνα από τη δεκαετία του 1980, οι οποίες επεκτάθηκαν πραγματικά υπό τον πρωθυπουργό Ρομάνο Πρόντι στα τέλη της δεκαετίας του 1990.

Μέχρι το 2016, η Κίνα είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον για τη ναυτιλία στη Μεσόγειο αγοράζοντας πλειοψηφικές μετοχές στο ελληνικό λιμάνι του Πειραιά και μέχρι το 2019, οι Ιταλοί πίστευαν ότι θα έχαναν εμπορικές ευκαιρίες με την Κίνα αν δεν υπέγραφαν για την BRI, καθώς η Κίνα θα μπορούσε απλώς να κατασκευάσει σιδηροδρομικές υποδομές από την Ελλάδα και να παρακάμψει εντελώς τα ιταλικά λιμάνια.

Η συμφωνία ήταν επίσης ελκυστική για την Κίνα, καθώς οι ιταλικοί σιδηρόδρομοι ήταν ήδη συνδεδεμένοι με τη Δυτική και την Κεντρική Ευρώπη, πράγμα που σημαίνει ότι η χώρα δεν θα χρειαζόταν να επενδύσει σε νέες γραμμές για να συνδέσει τον Πειραιά με τις δύο περιοχές.

Κινέζοι αξιωματούχοι έκαναν σχόλια την περασμένη εβδομάδα μετά την ιταλική ανακοίνωση, αλλά δεν άσκησαν συγκεκριμένη κριτική στη χώρα ή στον πρωθυπουργό Μελόνι.

“Η Κίνα αντιτίθεται σθεναρά στη συκοφάντηση που βλάπτει τη συνεργασία Belt and Road”, δήλωσε ο εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείου Εξωτερικών Wang Wenbin, δηλώνοντας παράλληλα ότι ο BRI παραμένει πηγή “τεράστιας απήχησης και παγκόσμιας επιρροής”.

Η ιταλική κίνηση έρχεται λίγο περισσότερο από δύο χρόνια μετά την αποχώρηση της Λιθουανίας από την ομάδα “17+1”, μια μακροχρόνια πρωτοβουλία των Κινέζων για τη δέσμευση χωρών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.

Η χώρα προχώρησε σε διπλωματική διαμάχη με την Κίνα μετά την εξουσιοδότηση της Ταϊβάν για τη δημιουργία ειδικού αντιπροσώπου της Ταϊβάν στη Λιθουανία, με αποτέλεσμα η Κίνα να αναστείλει την υπηρεσία εμπορευματικών τρένων στο πλαίσιο της BRI, να σταματήσει τις λιθουανικές εξαγωγές στα σύνορα και να ανακαλέσει τον πρεσβευτή της από τη χώρα.

“Το Πεκίνο στέλνει ένα μήνυμα ότι όποιος ακολουθήσει το παράδειγμα της Λιθουανίας, να τολμήσει να του αντισταθεί, θα αντιμετωπίσει σοβαρές συνέπειες. Και ένα τέτοιο μήνυμα είναι καλύτερο να δοκιμάζεται σε μια μικρότερη χώρα”, δήλωσε ανώτερος διπλωμάτης στο Politico.

Ωστόσο, η τακτική της Κίνας δεν φαίνεται να απέδωσε, καθώς τον επόμενο χρόνο τόσο η Λετονία όσο και η Εσθονία εγκατέλειψαν επίσης την ομάδα 17+1, μειώνοντας την σε 14+1.

Ένας άλλος παράγοντας για την αποχώρηση των χωρών της Βαλτικής από την ομάδα εργασίας είναι η εμπλοκή της Κίνας με τη Ρωσία, καθώς η Κίνα έχει αυξήσει τις εμπορικές της συναλλαγές με τη χώρα, ενώ τα ευρωπαϊκά και άλλα δυτικά κράτη έχουν μειώσει τις εμπορικές συναλλαγές και έχουν θέσει κυρώσεις μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.

Διαβάστε περισσότερα

Άλλες ειδήσεις