Σήμερα, Κυριακή 7 Σεπτεμβρίου 2025, η Ορθόδοξη Εκκλησία μας τιμά την Οσία Κασσιανή, τη σπουδαία υμνογράφο της Εκκλησίας, και τον Άγιο Σώζοντα, μάρτυρα των πρώτων χριστιανικών αιώνων.
Οσία Κασσιανή – υμνογράφος με φωνή σοφίας
Η Κασσιανή έζησε τον 9ο αιώνα και άφησε ισχυρό αποτύπωμα στην ορθόδοξη παράδοση με ύμνους βαθιάς θεολογίας και ποιητικότητας.
Το γνωστό «Τροπάριο της Κασσιανής» συγκινεί ιδιαίτερα τη Μεγάλη Εβδομάδα, επειδή μιλά για μετάνοια και αγάπη με λόγο λιτό και διαχρονικό.
Έτσι, η Οσία προβάλλεται ως πρότυπο δημιουργικής πίστης, παιδείας και εσωτερικής καλλιέργειας.
Άγιος Σώζων – μάρτυρας θάρρους και ελπίδας
Ο Σώζων μαρτύρησε σε νεαρή ηλικία, ομολογώντας δημόσια τον Χριστό. Η παράδοση τον παρουσιάζει σταθερό στην πίστη και πρόθυμο να ενθαρρύνει όσους λύγιζαν από φόβο.
Γι’ αυτό, πολλοί πιστοί επικαλούνται τη βοήθειά του όταν χρειάζονται ψυχικό σθένος ή καθαρότητα προθέσεων.
Εορτολόγιο – Λέμε «χρονια πολλά» στους:
- Κασσιανή (Κασία, Κάσσυ, Κασσιανίτσα)
- Σώζων (Σώζος, Σώζης) Συναφή υποκοριστικά και παραλλαγές των παραπάνω ονομάτων
Μια εβδομάδα προετοιμασίας για την εύρεση του ζωοποιού σταυρού
Μια εβδομάδα πριν από την Παγκόσμια Ύψωση του Τιμίου Σταυρού, η Ορθόδοξη Εκκλησία προετοιμάζει τους πιστούς με βιβλικά αναγνώσματα, προσευχές και καλές πράξεις, ώστε να γιορτάσουν επάξια την εύρεση του Τιμίου και Ζωοποιού Σταυρού του Κυρίου μας Ιησού Χριστού.
Ο Τίμιος Σταυρός ξεχωρίζει ανάμεσα στα σύμβολα της Χριστιανικής Πίστης ως το πιο σημαντικό. Είναι το σύμβολο της χριστιανοσύνης, της νίκης του Χριστού κατά του θανάτου, το όπλο εναντίον των δυνάμεων του σκότους και των αγίων, καθώς και η σημαία κάτω από την οποία οι δίκαιοι αγωνίζονται ενάντια στον Διάβολο.
Δείτε ζωντανά τη Θεία Λειτουργία
Προτυπώσεις του σταυρού στην παλαιά διαθήκη
Στην Παλαιά Διαθήκη συναντάμε προτυπώσεις του Τιμίου Σταυρού. Στο Βιβλίο της Γένεσης, το Ξύλο της Ζωής προεικονίζει τον Σταυρό (Γεν. 2:9). Όπως το Ξύλο της Ζωής μπορούσε να χαρίσει αιώνια ζωή στον Αδάμ με ένα απλό άγγιγμα (Γεν. 3:22), έτσι και ο Τίμιος Σταυρός, ως νέο Ξύλο της Ζωής, προσφέρει αιώνια ζωή σε όσους πιστεύουν στον Χριστό.
Μια άλλη προτύπωση βρίσκεται στο Βιβλίο των Αριθμών (21:8-9), όπου ο Μωυσής κατασκευάζει ένα χάλκινο φίδι κατ’ εντολή του Θεού για να σώσει τον λαό από τα δηλητηριώδη δαγκώματα. Όποιος το έβλεπε, σωζόταν.
Ο ίδιος ο Χριστός χρησιμοποιεί αυτή την εικόνα για να περιγράψει την ύψωσή Του στον Σταυρό. Όπως οι Ισραηλίτες σώζονταν κοιτάζοντας το χάλκινο φίδι, έτσι και όσοι στρέφονται με πίστη στον Χριστό και βλέπουν τη Σταύρωσή Του, σώζονται από τα βέλη του Διαβόλου.
Τα δαγκώματα της αμαρτίας και του θανάτου θεραπεύονται από τις πληγές του Χριστού, όπως προανήγγειλε ο Προφήτης Ησαΐας: «Καὶ εἴδομεν αὐτόν, καὶ οὐκ εἶχεν εἶδος οὐδὲ κάλλος· ἀλλὰ τὸ εἶδος αὐτοῦ ἄτιμον καὶ ἐκλεῖπον παρὰ πάντας τοὺς υἱοὺς τῶν ἀνθρώπων· ἄνθρωπος ἐν πληγῇ ὢν καὶ εἰδὼς φέρειν μαλακίαν, ὅτι ἀπέστραπται τὸ πρόσωπον αὐτοῦ, ἠτιμάσθη καὶ οὐκ ἐλογίσθη.
Οὗτος τὰς ἁμαρτίας ἡμῶν φέρει καὶ περὶ ἡμῶν ὀδυνᾶται, καὶ ἡμεῖς ἐλογισάμεθα αὐτὸν εἶναι ἐν πόνῳ καὶ ἐν πληγῇ ὑπὸ Θεοῦ καὶ ἐν κακώσει. Αὐτὸς δὲ ἐτραυματίσθη διὰ τὰς ἁμαρτίας ἡμῶν καὶ μεμαλάκισται διὰ τὰς ἀνομίας ἡμῶν· παιδεία εἰρήνης ἡμῶν ἐπ᾿ αὐτόν. Τῷ μώλωπι αὐτοῦ ἡμεῖς ἰάθημεν» (Ησ. 53:2-5).
Επιπλέον, «Καὶ αὐτὸς διὰ τὸ κεκακῶσθαι οὐκ ἀνοίγει τὸ στόμα αὐτοῦ· ὡς πρόβατον ἐπὶ σφαγὴν ἤχθη καὶ ὡς ἀμνὸς ἐναντίον τοῦ κείροντος αὐτὸν ἄφωνος, οὕτως οὐκ ἀνοίγει τὸ στόμα. Ἐν τῇ ταπεινώσει ἡ κρίσις αὐτοῦ ἤρθη· τὴν δὲ γενεὰν αὐτοῦ τίς διηγήσεται;
Ὅτι αἴρεται ἀπὸ τῆς γῆς ἡ ζωὴ αὐτοῦ, ἀπὸ τῶν ἀνομιῶν τοῦ λαοῦ μου ἤχθη εἰς θάνατον… Διὰ τοῦτο αὐτὸς κληρονομήσει πολλοὺς καὶ τῶν ἰσχυρῶν μεριεῖ σκῦλα, ἀνθ᾿ ὧν παρεδόθη εἰς θάνατον ἡ ψυχὴ αὐτοῦ, καὶ ἐν τοῖς ἀνόμοις ἐλογίσθη· καὶ αὐτὸς ἁμαρτίας πολλῶν ἀνήνεγκε καὶ διὰ τὰς ἁμαρτίας αὐτῶν παρεδόθη» (Ησ. 53:7-8, 12).
Η ταπείνωση και η εξύψωση του χριστού
Η στιγμή της μεγαλύτερης ταπείνωσης του Χριστού μετατρέπεται σε εξύψωση με την ολοκλήρωση της σωτηριώδους Του αποστολής. Μέσα από τον θάνατό Του, ο θάνατος νικήθηκε και χορηγήθηκε ζωή στον κόσμο.
Ο άνθρωπος δικαιώνεται ενώπιον του Θεού Πατέρα μόνο μέσω του Υιού Του, του Κυρίου και Σωτήρα μας Ιησού Χριστού. Η δικαίωση μέσω της πίστης στο Θεό αποτελεί μέρος της εισόδου στην Καινή Διαθήκη, που θεμελιώνει τη νέα σχέση με Εκείνον που πρόσφερε τον Εαυτό Του για τη ζωή και σωτηρία του κόσμου.
Η σωτηρία επιτυγχάνεται με την πίστη στον Ιησού Χριστό, που εκπληρώνει τον Νόμο. Με την Καινή Διαθήκη, ο άνθρωπος γίνεται μέλος της Βασιλείας του Θεού μέσω του Αγίου Βαπτίσματος και δέχεται το Άγιο Πνεύμα με το Άγιο Χρίσμα.
Από εκείνη τη στιγμή, το Άγιο Πνεύμα μας καθοδηγεί προς την αληθινή πίστη στον Θεό, τον Πατέρα, τον Υιό και το Άγιο Πνεύμα. Ο Χριστός γίνεται το κέντρο της ζωής μας, και καλούμαστε να Τον μιμηθούμε.
Το βάπτισμα ως συμμετοχή στον σταυρό
Όταν βαπτίζεται στην Ορθόδοξη Εκκλησία, ο άνθρωπος γίνεται Χριστοφόρος, φανερώνοντας τη ζωή του Χριστού στον κόσμο. Ο Απόστολος Παύλος διδάσκει: «Ὅσοι γὰρ εἰς Χριστὸν ἐβαπτίσθητε, Χριστὸν ἐνεδύσασθε» (Γαλ. 3:27).
Το βάπτισμα στο Χριστό σημαίνει συμμετοχή στον θάνατο και την Ανάστασή Του (Ρωμ. 6:3). Η ελευθερία από την αμαρτία δίνεται μόνο μέσω του Αγίου Βαπτίσματος, όπου θανώνεται η αμαρτία, όπως την νίκησε ο Χριστός στον Σταυρό.
Μέσω του Μυστηρίου του Βαπτίσματος, ο άνθρωπος πεθαίνει για την αμαρτία και ελευθερώνεται. Η ένωση με τον Χριστό δίνει τη δύναμη της νίκης κατά της αμαρτίας.
Ο Τίμιος Σταυρός είναι η δύναμη του Θεού για την υπέρβαση της αμαρτίας (Α΄ Κορ. 1:18), και το βάπτισμα είναι ο προσωπικός μας Σταυρός.
Γι’ αυτό, μετά το βάπτισμα, κρεμιέται ο Σταυρός γύρω από τον λαιμό μας, υπενθυμίζοντας τα λόγια του Χριστού: «Εἴ τις θέλει ὀπίσω μου ἔρχεσθαι, ἀπαρνησάσθω ἑαυτὸν καὶ ἀράτω τὸν σταυρὸν αὐτοῦ καθ᾿ ἡμέραν καὶ ἀκολουθείτω μοι» (Λουκ. 9:23).
«Ὁ λόγος γὰρ ὁ τοῦ σταυροῦ τοῖς μὲν ἀπολλυμένοις μωρία ἐστί, τοῖς δὲ σῳζομένοις ἡμῖν δύναμις Θεοῦ ἐστι» (Α΄ Κορ. 1:18).
Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος εξηγεί ότι ο Σταυρός είναι αιτία απώλειας για όσους αγνοούν τη σωτηρία.
Η δύναμη του σταυρού ενάντια στο κακό
Δεν πρέπει να αποθαρρυνόμαστε όταν όσοι είναι μακριά από την Ορθοδοξία κοροϊδεύουν τον Σταυρό. Είμαστε «Χριστοῦ εὐωδία ἐσμὲν τῷ Θεῷ ἐν τοῖς σῳζομένοις καὶ ἐν τοῖς ἀπολλυμένοις, οἷς μὲν ὀσμὴ θανάτου εἰς θάνατον, οἷς δὲ ὀσμὴ ζωῆς εἰς ζωήν» (Β΄ Κορ. 2:15-16).
Με τη δύναμη του Τιμίου Σταυρού, νικιούνται οι δυνάμεις του σκότους. Ο Θεός μας έδωσε εξουσία να πατάμε πάνω σε κάθε κακό, όπως είπε στους Αποστόλους: «Ἰδοὺ δίδωμι ὑμῖν τὴν ἐξουσίαν τοῦ πατεῖν ἐπάνω ὄφεων καὶ σκορπίων καὶ ἐπὶ πᾶσαν τὴν δύναμιν τοῦ ἐχθροῦ, καὶ οὐδὲν ὑμᾶς οὐ μὴ ἀδικήσῃ» (Λουκ. 10:19).
Διά του Σταυρού, ο Σατανάς νικήθηκε και εκθρονίστηκε από την κυριαρχία του. Με τον θάνατο του Χριστού, ολοκληρώθηκε η σωτηρία της ανθρωπότητας.
Η ζωντανή πίστη στον σταυρό
Η πίστη στον Σταυρό είναι ζωντανή, δυναμική κατάσταση που οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί ζουν καθημερινά. Η Ορθοδοξία δεν εφαρμόζεται μόνο σε δύσκολες στιγμές, ούτε είναι απλή επιλογή, αλλά ο μοναδικός Δρόμος Ζωής του Χριστού.
Με τη μοναδική Θυσία στον Σταυρό, ο άνθρωπος συμφιλιώθηκε με τον Θεό, αποκαθιστώντας τη φιλία και την επικοινωνία. Ως βαπτισμένοι στο όνομα του Χριστού, σωθήκαμε και σωζόμαστε μέσα από τη μυστηριακή ζωή της Εκκλησίας, ελπίζοντας στο έλεος Του στην Τελική Κρίση.
Σήμερα, η Ορθόδοξη Εκκλησία τιμά την Παγκόσμια Ύψωση του Τιμίου Σταυρού, θυμίζοντας την εύρεσή του από την Αγία Ελένη, μητέρα του Μεγάλου Κωνσταντίνου. Ας σταθούμε με ταπείνωση μπροστά στον Σταυρό, προσφέροντας τις αμαρτίες μας ως δώρο ευγνωμοσύνης.
Ας χύσουμε δάκρυα μετάνοιας και ας αναφωνήσουμε: Κύριε, ευχαριστούμε για την αγάπη Σου, συγχώρεσε τις πτώσεις μας και μην αποστρέψεις τη Χάρη Σου από εμάς, τους αμαρτωλούς.
Στέκοντας μπροστά στον Τίμιο Σταυρό, ας υποσχεθούμε να παραμείνουμε πιστοί Ορθόδοξοι Χριστιανοί, μετανοώντας καθ’ όλη τη ζωή μας. Έτσι θα ευχαριστήσουμε τον Θεό με τις πράξεις μας.
Αμήν.