Διατροφή: Οι «παγίδες» της Σαρακοστής

Οι «παγίδες» της Σαρακοστής ξεκινούν από την πρώτη ημέρα κιόλας! Την Καθαρά Δευτέρα.

Οι «παγίδες» της Σαρακοστής

Τι είναι Σαρακοστή; Είναι μια περίοδος 40 ημερών μέχρι την Κυριακή του Πάσχα. Σύμφωνα με τα έθιμα του Ελληνισμού, η Καθαρά Δευτέρα είναι η πρώτη ημέρα μιας μακράς και αυστηρής νηστείας.

Όλες αυτές τις ημέρες δεν πρέπει να καταναλώνουμε οτιδήποτε σχετίζεται με κρέας, αβγό, ψάρι, γάλα, τυρί, βούτυρο. Η νηστεία της Σαρακοστής θεωρείται η πιο υγιεινή δίαιτα, ωστόσο υπάρχουν και κάποιες παγίδες.

Θαλασσινά

Στο σαρακοστιανό τραπέζι τα θαλασσινά έχουν σημαντική θέση. Όλα τα θαλασσινά περιέχουν λίγες θερμίδες και έχουν χαμηλή περιεκτικότητα σε λίπος.

Αποτελούν πηγές πρωτεϊνών υψηλής βιολογικής αξίας για τον οργανισμό μας και είναι καλές πηγές βιταμίνης Β12, απαραίτητης για τη σωστή λειτουργία του νευρικού ιστού.

Ωστόσο, τα οστρακοειδή και τα μαλακόστρακα περιέχουν υψηλή ποσότητα χοληστερίνης και η κατανάλωσή τους από άτομα με αυξημένη χοληστερίνη θα πρέπει να είναι χαμηλή.

Ιδιαίτερα προσεκτικοί στην κατανάλωση θαλασσινών θα πρέπει να είναι και όσοι έχουν κάποια πάθηση του θυρεοειδούς (βρογχοκήλη υπέρ ή υποθυρεοειδισμό).

Για λιγότερες θερμίδες προτιμήστε τα ψητά ή τα βραστά και αποφύγετε τα τηγανητά. Και επειδή μέτρον άριστον, η κατανάλωση θαλασσινών θα πρέπει να είναι περίπου:

1-2 τεμάχια μαλακόστρακα,

100 γρ. (1 μικρό πλοκάμι) μαλάκια

και 4-5 τεμάχια οστρακοειδή.

Όσπρια

Τα όσπρια αποτελούν μία πολύ θρεπτική τροφή πλούσια σε πρωτεΐνες, διαλυτές φυτικές ίνες για τη μείωση της χοληστερόλης και βιταμίνες του συμπλέγματος Β. Είναι μία καλή επιλογή για την ημέρα της Καθαράς Δευτέρας.

Και αυτό επειδή, θα νιώσετε χορτάτοι γρήγορα και θα αποφύγετε τις… «γαστρονομικές υπερβολές». Να θυμάστε ότι, ένα φλιτζάνι φασόλια περιέχει 11,3 γρ. φυτικές ίνες και περίπου 200 θερμίδες.

Προσοχή! Όσοι πάσχετε από κολίτιδα καταναλώστε μια μικρή ποσότητα και αποφύγετε την παράλληλη κατανάλωση λαχανικών, γιατί θα σας προκαλέσουν φούσκωμα και ενόχληση.

Λαχανικά

Την Καθαρά Δευτέρα τα λαχανικά τρώγονται ως ωμή σαλάτα αλλά και ως τουρσί (προσοχή στην υψηλή περιεκτικότητα σε αλάτι).

Λαγάνα

Η λαγάνα είναι το παραδοσιακό ψωμί της Καθαράς Δευτέρας. Φτιάχνεται από μαλακό αλεύρι και μαγιά. Κάθε φέτα έχει γύρω στις 80 θερμίδες. Επειδή οι υπόλοιπες επιλογές στο Σαρακοστιανό τραπέζι είναι πολλές, να θυμάστε πως είναι κρίμα να φάτε πάνω από μία φέτα.

Ταραμοσαλάτα

Η ταραμοσαλάτα είναι εξαιρετικά πλούσια σε φώσφορο και κάλιο. Προσοχή! Περιέχει πολλές θερμίδες εξαιτίας της μεγάλης περιεκτικότητας σε λάδι.

Ελιές

Οι ελιές είναι πλούσιες σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα, που δρουν ευεργετικά στην καρδιά και στα αγγεία, καθώς αυξάνουν την «καλή» χοληστερόλη. Έξι ελιές είναι όσο χρειάζεστε και παρέχουν 48 θερμίδες.

Ποτό

Η ημέρα επιβάλλει ούζο, προσοχή όμως μην ξεπεράσετε τα 4-5 δάχτυλα. Πολύ καλύτερη επιλογή είναι το κρασί, που συμβάλλει στην καλή λειτουργία της καρδιάς, κυρίως λόγω της ρεσβερατρόλης, αντιοξειδωτικής ουσίας που βρίσκεται στον φλοιό των κόκκινων σταφυλιών.

Το ένα ποτηράκι κρασί περιέχει γύρω στις 70 θερμίδες.

Γλυκά

Το παραδοσιακό γλυκό της ημέρας είναι ο χαλβάς. Προσφέρει στον οργανισμό σίδηρο, μαγγάνιο, φώσφορο και ασβέστιο.

Μπορείτε επίσης να καταναλώσετε και κάποιο γλυκό του κουταλιού ή του ταψιού. Μία μερίδα γλυκό μπορεί να καταναλωθεί χωρίς τύψεις, ακόμα και αν ακολουθείτε κάποιο πρόγραμμα απώλειας βάρους.

Μην ξεχνάτε όμως ότι μία μερίδα χαλβά είναι περίπου δύο δάχτυλα και περιέχει περίπου 260 θερμίδες.

Το papafotis.gr σας εύχεται «Καλά Κούλουμα και Καλή Σαρακοστή»!

με πληροφορίες από την πηγή

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *