5,8 εκατ. οι τουρίστες της κρουαζιέρας στην Ελλάδα το 2025
«Περιμέναμε να μειωθούν ίσως σημαντικά τα πλοία του κλάδου της κρουαζιέρας, με την απόσυρση παλαιοτέρων κατασκευών. Ωστόσο, το σύνολο των πλοίων πριν από τις εξελίξεις της πανδημίας ήταν περίπου στα 450 κρουαζιερόπλοια παγκοσμίως.
Αντί να μειωθεί ο στόλος, βρισκόμαστε σε μια σημαντική αύξηση, πλησιάζοντας τα 525 πλοία, κάτι που σημαίνει ότι ελάχιστα πλοία αποσύρθηκαν, αντιθέτως πολλά παλιά βελτιώθηκαν σημαντικά ώστε να μπορούν να πληρούν τις βασικές απαιτήσεις κανονισμών» τονίζει ο επίτιμος πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιέρας και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) και από τα παλαιότερα και σημαντικότερα στελέχη του κλάδου της ελληνικής κρουαζιέρας Θεόδωρος Κόντες,
Στο ίδιο πλαίσιο, ο επίτιμος πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ εκτιμά ότι φέτος ο αριθμός των τουριστών κρουαζιέρας στην Ελλάδα θα φτάσει στα 5,8 εκατ. άτομα.
Συγκεκριμένα, σε σχέση με την κατάσταση της διεθνούς κρουαζιέρας σε όγκο επιβατών, ο κ. Κόντες ανέφερε: «Το έτος 2023 είχαμε φθάσει τα 31,7 εκατομμύρια επιβάτες, με μια αύξηση 7% από τα μεγέθη του 2019.
Η συνεχής ζήτηση για διακοπές κρουαζιέρας δείχνει την πρόθεση συμμετοχής στο 82%.
Η πρόβλεψη για το 2024 ήταν στα 35,4 εκατομμύρια επιβάτες, αναμένεται να επιβεβαιωθεί ο αριθμός αυτός από επίσημα στοιχεία.
Στη συνέχεια προβλέπεται μια περαιτέρω αύξηση του 10% για την περίοδο από το 2024 έως το 2028.
Ενώ, τέλος, ο αριθμός επιβατών που συμμετέχουν για πρώτη φορά στην κρουαζιέρα αυξάνεται στο 27%».
Η ελληνική κρουαζιέρα
Θετικές είναι οι εκτιμήσεις του επίτιμου προέδρου της ΕΕΚΦΝ για την ελληνική κρουαζιέρα.
Ο κ. Κόντες εκτιμά ότι «το συνολικό τουριστικό ρεύμα κρουαζιέρας το έτος 2023 ήταν 5.060.000 επισκέπτες, σε σύνολο 4.800 προσεγγίσεων, ενώ η πρόβλεψη για το έτος 2024 αναμένεται στα 5,55 εκατομμύρια επιβάτες, σε περίπου 5.080 προσεγγίσεις, φθάνοντας έτσι στα επίπεδα του 2019, του έτους ρεκόρ πριν από την πανδημία, αλλά με σημαντικά μικρότερο αριθμό αφίξεων».
Για το 2025, σύμφωνα με το κ. Κόντε, αναμένεται περαιτέρω αύξηση της κίνησης και η πρόβλεψη είναι περίπου για 5,8 εκατ. επιβάτες συνολικά, σε 5.290 αφίξεις πλοίων.
«Με αυτά τα αποτελέσματα», υπογράμμισε, «παρατηρούμε ότι οι αφίξεις των πλοίων είναι αρκετά αυξημένες σε σύγκριση με την αύξηση των επιβαινόντων, επιβεβαιώνοντας έτσι την αύξηση πλοίων μικρού και μεσαίου μεγέθους».
Δυσκολίες
«Περάσαμε δύσκολες στιγμές με την πανδημία αλλά κι ακόμα δυσκολότερες με την εφαρμογή των νέων γενικών και περιβαλλοντικών κανονισμών που είναι σε εξέλιξη και προβληματίζουν τον κλάδο σχετικά με τη χρήση βελτιωμένων καυσίμων, καθώς και με τις επιπλέον εξελίξεις που αφορούν τους λιμένες σχετικά με την προσφορά υπηρεσιών» τονίζει ο Θεόδωρος Κόντες και προσθέτει:
«Μπορούμε να αναφέρουμε τη λίστα με τις νέες κατασκευές που παραδίδονται μέσα στα επόμενα χρόνια με τα ανάλογα στοιχεία που αποδεικνύουν το μέγεθος και το κόστος των πλοίων που θα προσφέρουν υψηλού επιπέδου υπηρεσίες.
Επίσης, την εφαρμογή νέων κανονισμών συμπεριλαμβανομένης και της χρήσης μηδενικών ή ελαχίστων ρύπων CO₂ και φυσικά κατασκευασμένα σε ευρωπαϊκά ναυπηγεία που αφορούν την επόμενη δεκαετία».
«Αυτά τα νέα πλοία», σύμφωνα με τον κ. Κόντε, «έχουν προδιαγραφές χρήσης καθαρής ενέργειας με μηδενικούς ρύπους, αλλά και υποδομές για παροχή ενέργειας από στεριά όταν βρίσκονται σε λιμένες που μπορούν να παρέχουν τέτοια υπηρεσία».
Προ των πυλών και η είσοδος της Τεχνητής Νοημοσύνης
Η ανάλυση του στόλου σχετικά με το μέγεθος των πλοίων δείχνει ότι η πλειονότητα των κρουαζιερόπλοιων που λειτουργούν είναι μικρού έως μεσαίου μεγέθους με την ακόλουθη κατανομή:
-35% αφορά μικρού μεγέθους πλοία (με λιγότερους από 1.000 επιβάτες).
-38% αφορά μεσαίου μεγέθους πλοία (από 1.000 έως 3.000 κλίνες).
-26% αφορά μεγάλα πλοία (με πάνω από 3.000 κλίνες).
Ο Θεόδωρος Κόντες επισημαίνει: «Με τις καινοτόμες ιδέες που προτείνονται και με τις τεχνολογικές εξελίξεις ίσως σύντομα να ζήσουμε και την εφαρμογή της Τεχνητής Νοημοσύνης στον κλάδο της κρουαζιέρας, με ιδιαίτερη εφαρμογή στον ξενοδοχειακό τομέα, με βοηθητικές εφαρμογές σε αρχικό στάδιο, μια που η προσωπική επαφή με τους πελάτες θεωρείται απαραίτητη και ευγενώς προσφερόμενη.
Η Τεχνητή Νοημοσύνη σε τεχνικούς τομείς αλλά και σε τομείς ασφάλειας μελετώνται ήδη και θα βοηθήσουν ιδιαιτέρως στη σωστή λειτουργία των πλοίων, με αποτέλεσμα να υπάρξει, επίσης, μια μερική επίλυση του προβλήματος έλλειψης πληρωμάτων και όχι μόνο».
Οσον αφορά τις επενδύσεις που γίνονται στα νέας τεχνολογίας κρουαζιερόπλοια, ο κ. Κόντες αναφέρει:
«Οι εταιρίες κρουαζιέρας συνεχίζουν να μειώνουν τις εκπομπές τους, τόσο εν πλω όσο και κατά τον ελλιμενισμό, με στόχο την επίτευξη μηδενικών εκπομπών έως το 2050.
Ο κλάδος επενδύει συνεχώς σε τεχνολογίες κινητήρων, με δυνατότητες μετατροπής, που θα επιτρέψουν στα πλοία να χρησιμοποιούν περισσότερες Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, καθώς αυτές καθίστανται διαθέσιμες».
Ο Θεόδωρος Κόντες τονίζει: «Συνολικά σήμερα 178 πλοία φέρουν τις υποδομές σύνδεσης και έως το 2028 υπολογίζεται ότι θα υπάρχουν 267 κρουαζιερόπλοια με OPS.
Προσθέτοντας τα νέα πλοία που τοποθετούν αυτές τις εγκαταστάσεις μαζί με τα πλοία που βελτιώνουν τη σύνδεση, υπολογίζουμε ότι μέχρι το 2030 θα είναι εγκατεστημένα σε περισσότερα από 385 πλοία, ενώ έως το 2035 θα είναι πλέον υποχρεωτική η παράκτια ενέργεια».
Σύμφωνα με τον κ. Κόντε, το πρόβλημα εντοπίζεται στους λιμένες που δεν είναι δυνατόν να προσφέρουν αυτές τις υπηρεσίες.
Σήμερα μόνο σε 39 λιμένες είναι διαθέσιμες οι παροχές για κρουαζιερόπλοια παγκοσμίως και ίσως περιορισμένος αριθμός πλοίων να εξυπηρετηθούν με OPS.
Επιπλέον, 25 λιμένες είναι στο στάδιο χρηματοδότησης και 18 λιμένες στο στάδιο σχεδιασμού.
«Στη χώρα μας», αναφέρει ο κ. Κόντες, «μόνο οι μεγάλοι λιμένες είναι στο στάδιο σχεδιασμού. Τα μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης πρέπει να διαθέτουν μέχρι το 2030 το πλαίσιο Fit For 55».